16 september 2007

Monasterium PoortAckere
























Den medeltida flamländska staden Gent ligger ca. 6 mil från Bryssel (mot kusten) och tågresan dit från Gare du Nord-stationen tar ungefär 45 minuter. Tågtrafiken är tät och det är skiftande kvalitet på tågen, både moderna snabbtåg och andra vars vagnar har målade enhörningar på väggarna och säten med murrig mörkbrun klädsel. En weekendbiljett tor från Bryssel kostar lite över 8 €.

Om du inte har mycket packning kan du ta dig till fots till Monasterium PoortAckere (det tar en halvtimme att gå) som ligger på Oude Houtlei, inte långt ifrån centrum. Ett billigare alternativ till taxi är spårvagn (nr. 21 eller 22) från Gents järnvägsstation men den går inte riktigt ända fram.



Delar av PoortAckere-klostret är från senare delen av 1200-talet, 1278 närmare bestämt. Namnet kommer från de holländska orden poort = port och ackere = åker (inte så svårt att gissa sig till kanske) och syftar till en åker eller äng som fanns i närheten av stadsporten. Under franska revolutionen konfiskerade staden Ghent klostret som år 1863 såldes till en greve vid namn Joseph de Hemptinne. Han hade planer på att restaurera klostret men valde att bygga nytt istället. Därmed är de flesta byggnaderna såsom en ny kyrka, två trädgårdar och hem för föräldralösa barn från den tiden. Efter Andra världskriget bodde både unga mödrar, föräldralösa och studenter här. För 10 år sedan fanns det fortfarande sex nunnor kvar på klostret men eftersom kostnaderna för underhåll av byggnaderna var skyhöga såldes Monasterium PoortAckere till en privatperson.
























Vad jag vet finns det ingen möjlighet till att ägna sig åt meditation och asketiskt leverne på Monasterium PoortAckere utan det är ett hotell i klostermiljö (eller enklare boende på Guesthouse). Den fina klosterkyrkan är en populär plats för att knyta äktenskapens band och i klosterträdgården firas många bröllopsfester. När jag bodde där fick jag höra av andra gäster att de var tvunga att byta rum för att få sova efter att bröllopsgästerna hade hållit dem vakna fram till småtimmarna. Inte alls så lugnt och fridfullt som man skulle kunna tro. Jag bodde i den något nyare delen och fick inte min nattsömn förstörd. På morgonen fick jag njuta av en underbar frukost i trevlig miljö i restaurangen. Det fanns nybakat bröd, olika sorters pålägg, yogurt och müsli, kokta ägg, frukt… ja, allt man kan önska sig. Enda minuset är det belgiska kaffet som är mycket svagare än härhemma, men det överlever man. Personalen är mycket trevlig och hjälpsam och gör sitt bästa för att gästerna ska trivas.
























Nästa gång berättar jag mer om staden Gent.

5 kommentarer:

  1. Det verkar som ett trevligt ställe! Får åka dit och öva nederländska. ;) Fanns det någon belgisk choklad förresten?

    SvaraRadera
  2. Ja, det måste du göra! De flesta var duktiga på engelska också så jag behövde inte försöka... som tur var.

    Belgisk choklad? Neej, skojar du? *torkar mungipan* ;D Den är ljuvligt god!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Det verkar vara ett mysigt ställe!Jag har aldrig varit i Gent men dottern som var aux pair ett år i Bryssel har sagt att det är fint där.
    :)

    SvaraRadera
  4. Ser vackert ut och av beskrivningen att döma så slåter det som om du hade det bra. Skönt att höra.

    SvaraRadera
  5. Gunnar: Håller med dottern din. Gent är nog en typisk belgisk "småstad" (inte så liten egentligen, men man får den känslan) och jag trivdes väldigt bra där, men skulle nog hellre bosätta mig i Bryssel om jag skulle stanna en längre tid.

    Kent: Hösten blir för lång om man inte får små avbrott i vardagen och det här är ett perfekt ställe för en långhelg.

    SvaraRadera