15 januari 2008

Fransk-israelisk komedi med värme



Det var länge sedan jag var på bio sist och när jag tittade på annonserna tyckte jag inte att det fanns någon film som jag absolut måste se. Bilden med de ljusblå uniformerna gjorde mig ganska tveksam. En polisorkester från Egypten som hamnar "in the middle of nowhere" på den israeliska landsbygden. Man måste vara smått galen för att komma på denna tragikomiska story. Den här komedin är antingen fullständigt vidrig eller helt underbar. Efter att ha sett den lutar jag åt det senare. Den är både charmig och underhållande, en riktig "feel good"-film. Det finns vissa likheter med Kaurismäkis produktion: eftertänksamheten och det låga tempot, det spännande och lite underliga persongalleriet och det fina fotot men filmen är inte melankolisk. Om du gillar lite annorlunda filmer kan jag rekommendera Polisorkestern som kom bort.

Bilden är från www.moviebox.se

2 kommentarer:

  1. Jag har läst om den och nu vill jag se den ännu mer. Men... en av nackdelarna med att bo i bushen (även om det är en storstad) är att filmerna inte kommer i tid eller ens alls. Den går inte nu i allafall :(

    SvaraRadera
  2. Jo, men så är det här också. De här smalare filmerna visas inte speciellt länge och då bara på mindre biografer. Ofta Zita som jag gillar skarpt! Du får väl vänta tills den kommer på video eller hmm hmm från hmm hmm, ta hem på nåt sätt menar jag. ;)

    SvaraRadera