21 november 2008

Rapa Nui

eller Påskön som vi kallar den trekantiga ön i Polynesien (efter att holländaren Jacob Roggeveen satte sin fot där som första europeé på Påskdagen år 1722) bildas av tre vulkaner med lavasten mellan dem. En av vulkanerna heter Rano Kau och är en av de vackraste platserna jag någonsin har sett. Vulkanens krater är vattenfylld och det växer totoravass i den. Rano Kau, precis som Maunga Terevaka och Maunga Pua Katiki, är inaktiva och inte speciellt höga. Däremot är kratern ungefär 200 m djup och har en omkrets på 1,5 km. Precis när jag skulle ta den översta bilden fick jag höra parkvaktens ljuva stämma när hon skrek i sin megafon: "Bort från kanten!" trots att jag stod rätt långt ifrån och zoomade. Det var bara att lyda för det var en mycket bestämd dam som jag hade stiftat bekantskap med dagen innan i en annan del av nationalparken.



14 kommentarer:

  1. Vilket vackert ställe!
    Jag skrev ut en karta över Rapa Nui och där ser jag att vulkankratern är ritad så att man faktiskt ser att det är både vatten och växtlighet i den. Har aldrig sett något sånt förut, så tack för de bilderna.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Easter_Island_map-fr.svg

    SvaraRadera
  2. Wow! Har du lyckats acklimatisera om dig till den svenska vintern än?

    SvaraRadera
  3. DELLA: En av mina absoluta favoriter! Nu har ju inte jag sett så mycket av världen men... så här långt iaf. Tack för länken!

    SARA: Nej du, så fort går det inte. Jag har inte varit hemma en hel vecka än. Och jag stretar emot mer än jag borde, haha. Nu är jag något så när återställd efter diverse krämpor och ska väl återgå till vardagen igen. Att det har blivit vinter, snö och kallt har jag lite svårt att hantera än så länge. Det var ju vår "nyss" och JAG FRYSER!

    SvaraRadera
  4. WWWWOOOOOOOOOWWWWWW!!!!/sobri

    SvaraRadera
  5. Vilka bilder! Den sista bilden där man ser havet också är fantastisk. Roligt att få se platser som man kanske aldrig får uppleva på egen hand. Tack för det!
    Ja, vinter och kyla är inget som jag längtar efter heller, det kan räcka med ett par veckor per år.Men snart är det dags för oss också:)

    SvaraRadera
  6. SOBRI: Jag instämmer! Blev alldeles mållös när jag stod där. Svårt att få med hela kratern på en och samma bild, tyvärr. :)

    NINNI: Håller fullständigt med om vinter och kyla. Menar du att du är på väg tillbaka till kalla Sverige? I så fall tycker jag att du ska ta flyget via Påskön och Tahiti så att du får lite "motgift" inför prövningen hemma. ;)

    SvaraRadera
  7. Å, så vackert! Vilka färger, och så annorlunda det ser ut....vad är det där i vattnet på kratern? Är det något som växer på/i vattnet?
    Vilken upplevelse, att ha fått se. Och så roligt att du delar med dig av dina bilder. Jag läste om Påskön när jag var kanske 14-15 år, och tänkte att "dit ska jag åka en dag"! Nu tror jag inte så mycket på att den dagen kommer, så jag är glad att få se "verkliga" bilder från din resa!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  8. NINNIE: Man ska aldrig säga aldrig. :) Jag hade ingen aning om att jag skulle till Påskön förrän den 2/1 2008 när jag såg den här resan på nätet. Rapa Nui fanns knappt på min världskarta innan dess och nu är jag helt såld!

    Jag kan inte så mycket om växter men har fått berättat för mig att det växer totora-vass i kratern. Här finns en närbild som jag tog. På kraterkanterna växer det mycket grönt och till och med blommor men jag kan inte berätta nåt om dem, tyvärr.

    Ha det bra du med!
    Och missa inte Utan ord imorgon!

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder!!! Och ganska coolt, precis som Della skriver att det växer ngt i en vulkankrater. Iofs har jag inte sett så många krarar, men ingen av de har det växt något i.
    Jag blir sugen på att resa någonstans också..

    SvaraRadera
  10. Jag har inte heller sett så många kratrar men en vulkansjö har jag sett åtminstone som jag minns nu, i Ecuador. När jag tänker efter så tror jag inte att det var några växter i den... på kanten ja men inte inuti.

    SvaraRadera
  11. Jag säger som alla andra: WOW!!
    Vilken häftig resa! Fantastiska minnen måste du ha som du kan ta fram då och då.

    SvaraRadera
  12. Mm, den var underbar. Jag lever på minnena ett bra tag till. :)

    SvaraRadera