28 februari 2009

Resedrömmar och drömresor

I min bokhylla har jag en röd pärm på vars rygg det står VIAJES (resor på spanska). I pärmen finns olika flikar som t.ex. Packning, Vaccinationer & Hälsa och Kom-ihåg-lista. Den första och mest spännande flikens namn är Nya resor. Under den har jag samlat inspiration till kommande äventyr: broschyrer, tidningsartiklar, utskrifter från nätet osv. Bläddrade förstrött igenom de olika resmålen (Etiopien, Budapest, volontärresor i Indien, Petra och Madagaskar bara för att nämna några) när mina ögon fastnade på ett gulnat och trasigt tidningsurklipp med en neongrön rödögd groda: Trekking bland pyramider i Mexiko. Jag måste ha sparat det långt innan resan till Mexiko blev påtänkt.

För ett par år sedan när folk frågade mig vart jag skulle resa nästa gång sa jag alltid: "Chile och Argentina vore spännande!" Inte för att jag kände att jag absolut måste dit eller att jag ens trodde att jag skulle det - inte just då - men att drömma är ju alltid kul. Jag svarade så mest för att säga nåt. Nu vet vi hur det gick med den saken. Vad vill jag säga med detta? Nja, jag vet inte riktigt. Jag verkar samla på de här drömmarna utan att ta dem riktigt på allvar (just i det ögonblicket känns de mer som "det här vore kul" med en axelryckning) och så blir jag förvånad när de uppfylls. Om någon hade sagt till mig för tio år sedan att jag kommer att tillbringa veckor, eller månader totalt, på resande fot i Latinamerika - då hade jag skrattat gott! Det är först efteråt jag ser den röda tråden.

Många som tycker om att resa har en drömresa, ett resmål som de kanske har drömt om redan som barn. Mitt reseintresse vaknade ganska sent och även om jag hemskt gärna vill se t.ex. pingviner i sin naturliga miljö kommer jag inte att bli grymt besviken om det inte skulle bli verklighet innan jag dör. Jag har fått så mycket annat att vara tacksam över. Eller så lider jag trots allt bara av light-versionen av dromomani.

Här kommer en video, MISSA DEN INTE!, en riktigt rolig reflektion över vår tid. Lyssna noga när han pratar om att flyga (2:40-4:12)!

13 kommentarer:

  1. En liten släng av dromomani kanske jag har... Hellre det är vinterkräksjukan.

    SvaraRadera
  2. Jag kan räkna upp många åkommor som är roligare än kräkhistorierna... Till och med post travel depression är underbart jämfört med det.

    Tänk på vad han sa i videon när du flyger på måndag! ;D

    SvaraRadera
  3. Jag har nog extra light-versionen av dromomani...

    SvaraRadera
  4. :-) Han var kul! Resa är så roligt, men jag har ingen längtan att åka till ex. Thailand. Det finns så mycket i Europa jag vill se. Rom står högt upp på min önskelista.........som gammal latinstudent vill man ju se Forum Romanum och alla andra fascinerande platser. Sen vill jag ju gärna åka till London igen. Det är över 25 år sedan jag var där, jösses vad gammal jag är *ler*.
    En annan önskeresa jag har är att få återvända till Washington DC, där jag varit mycket och gått och strövat omkring. Kollat alla fantastiska muséer och historiska platser. Nej, Thailand får nog vänta länge på mig......
    Kul att du är tillbaka från din "blogg-semester" /Anette

    SvaraRadera
  5. Och han hade såå rätt! Det roligaste tycker jag är när han säger: Give it a second! It´s going to space! och You´re sitting in the chair... IN THE SKY!. Härligt med nya insikter! ;D

    Nej, jag längtar inte heller till Thailand men det kanske beror på att jag egentligen är mer "latina". ;D Vad det nu kan bero på... det har jag ingen aning om!

    Min första utlandsresa gick till London och då tyckte jag att det var helt fantastiskt! Skulle säkert trivas bra där idag också men Rom tilltalar mig mer eftersom jag, precis som du, är intresserad av historia och kultur. Inte för att det inte finns någon historia i London men på ett annat sätt om du förstår vad jag menar. Jag har tillbringat två halvdagar i Rom och det är ingenting! Skulle hemskt gärna åka dit igen.

    Min bloggsemester blev lite kortare än jag hade tänkt mig... men jag hade en stund över. Och så har jag så svårt att hålla mig härifrån. ;)

    SvaraRadera
  6. Jag hade inte uppfattat att du hade bloggsemester Pumita...jag har saknat dig!
    Mycket sanning i det han säger...och säger på ett roligt sätt! Men så tänker man ju inte varje dag:) Fast man borde...för visst har vi det enormt bra!
    Jag har nog bara superlightversionen...jag tycker att jag är på semester hela tiden. Ett ständigt pågående semesteräventyr...
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. NINNI: Så länge har jag inte varit borta - jag har bloggat varannan dag istället för varje... ;D Nej, inte riktigt men jag skrev förut att jag skulle vara bloggledig den här veckan. Nu blev det inte riktigt så men tisdag till lördag iaf.

    Nej, det går inte att tänka så varje dag men jag känner att jag borde göra det oftare. Annars blir jag för bortskämd. ;)

    Jag förstår att "du har semester mest hela tiden". Så skulle jag också tänka i dina mockasiner. Vilken skön tillvaro! Fast det är klart, det har väl sina sidor det med.

    Sköt om dig du med!

    SvaraRadera
  8. Är det inte bara så att du gillar att ta ut svängarna i fantasin och sen får du se vad av allt som blir av? Och då har du liksom fått ut mycket mer av alltihop än om du "bara" hade siktat in dig på ett enda resmål? Så funkar i alla fall jag. Själva fantiserandet är minst halva nöjet...

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga resor du har fått göra. Jag skulle så gärna vilja åka till Latinamerika där jag aldrig har varit. Det är ett absolut måste för mig. Jag vill gärna till Kuba, Brasilien, Argentina, Belize och Chile. Minst!
    Att komma till Seychellerna var en dröm för jag har aldrig velat bo på på en tropisk ö och jag hade länge drömt om att ligga på den absolut perfekta stranden.

    SvaraRadera
  10. Så sant så sant... Videon alltså :-) Gott skratt fick jag och en skopa allvar också :-)/sobri

    SvaraRadera
  11. MONICA: Delvis är det säkert så men jag lägger inte så mycket krut på fantasierna innan jag har beställt biljett. Och det gör jag ofta väldigt snabbt. Att bestämma sig går fort (då tycker jag att jag är väldigt spontan, haha) men tanken har på nåt sätt legat och mognat i mitt undermedvetande. Nu blev det riktigt luddigt... Sikta in sig på ett resmål? Det kan jag inte, jag vill så många olika saker. Håller absolut med dig om att planeringen är halva nöjet, drömmar och förväntningar kan man nästan bli hög på! ;)

    LISA: Jag antar att du menar ALLTID velat bo... :) Latinamerika är så spännande så det kan jag varmt rekommendera! Jag har massor kvar att upptäcka och uppleva där. Tror nästan inte att jag hinner med andra världsdelar under min livstid. Eller så prioriterar jag dem inte lika högt. ;D

    SvaraRadera
  12. Visst är själva planerandet av en resa halva nöjet! Minst! Själv älskar jag att bläddra i resekataloger och läsa om platser jag aldrig har varit på. Kan ibland fungera som ett substitut för att resa när man inte har möjlighet att ge sig iväg.

    SvaraRadera
  13. Jaa, för att inte tala om alla reseprogram på tv och bloggar från olika delar av världen! :)

    SvaraRadera