18 april 2010

Soap or candid camera?


Tvålen är nästan slut och det är dags att köpa en ny flaska. Tänker inte på det i affären men när jag kommer hem ser jag att flaskorna ser helt olika ut. Hm, konstigt. När jag läser på baksidan upptäcker jag att innehållet har minskat från 300 ml till 250 ml. Minns inte några exakta siffror men det var ingen större skillnad på priset. Det är en häftig prishöjning! Produktutveckling kallas det kanske? Det handlar inte om att jag inte kan avvara de slantarna som skiljer utan principen. Jag väljer just den här produkten eftersom jag har känslig hy och ogillar starka dofter men jag byter garanterat när jag hittar en annan som är likvärdig. Jag blir pissed off som det så vackert heter när jag blir lurad! Ägarna på Schwarzkopf skrattar säkert hela vägen till banken. Bara den nydesignade flaskan fanns på hyllan men vilken skulle du välja?

9 kommentarer:

  1. Konstigt att dom inte även höjt priset, brukar ofta vara så att man gör så när man både byter flasktyp och mängden innehåll, jag skulle välja den gamla modellen av flaska för jag tycker den var snyggare!!

    annette

    SvaraRadera
  2. Fast om man tar bort en sjättedel av innehållet och säljer till samma pris så är det ändå en ordentlig prishöjning. Vilken menar du är den gamla modellen? Jag undrade mest över om det är lätt att se vilken flaska som rymmer mer. :)

    SvaraRadera
  3. Tyvärr är det där en alltför vanlig taktik för företag att tjäna en extra hacka. Priset tar dock Barilla, som sålde 500-grams-förpackningar med 400 gram (minns inte exakt mängden, men det var påtagligt mindre) pasta i, med motiveringen att svenskar ändå inte äter lika mycket pasta som italienare.

    SvaraRadera
  4. Bah, det var ju en fin förklaring. Italienare gör väl sin pasta själva... många iaf. Jag har länge retat mig på halvfulla förpackningar som just av pasta t.ex och olika refillpåsar. Vikten stämmer för det mesta (inbillar jag mig iaf) men det är för mycket luft.

    SvaraRadera
  5. Tja inte skulle jag ta den lilla flaskan om priset är ungefär samma... Baah säger även jag...

    SvaraRadera
  6. Nu när Henkel (äger Schwarzkopf) har läst mitt inlägg (ser det på statistiken) hoppas jag att budskapet går fram. Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  7. Jag kan förstå att du reagerar när du gör den här jämförelsen.

    Vi har ett rekommenderat pris ut till våra kunder (butikskedjorna).
    När vi ändrade förpackningstorleken till 250 ml sänktes även priset ut till kund motsvarande den minskade mängden tvål.
    Sedan är det butikskedjorna som sätter det priset som konsumenten ska betala.

    Vänliga hälsningar
    Birgitta Malm
    Consumer Service manager
    Barnängen/Henkel Norden AB

    SvaraRadera
  8. Tack för ditt svar, Birgitta!
    För konsumenten är det viktigaste kanske inte var vinsten hamnar utan att h*n får betala mer. Butiken prissätter förstås men frågan kvarstår: Vad är anledningen till att man byter till en mindre förpackning?

    Personligen tycker jag att den gamla är mer praktisk, står stadigare eftersom den är bredare nertill.

    SvaraRadera
  9. Vi arbetar ständigt med uppdateringar i Barnängen sortimentet. Med den nya pumpflaskan har vi nu en modernare och enhetligare designform mellan våra duschcremer och flytande tvålar.

    Birgitta

    SvaraRadera