4 december 2010

Veckans fönster - teatraliskt


Teatraliskt fönster? Hm, allra först tänker jag på en tillgjord diva med dramatisk uppsyn och stora gester. Såna fönster kan inte vara så många. OK, nästa! Biograf heter elokuvateatteri på finska, alltså filmteater direkt översatt, så det kan vara en idé. Jag vill ju inte ta den lätta vägen... men så blev det inte. Till slut valde jag sjövägen rakt över Atlanten till Mexiko och staden Guanajuato som är känd för sin Cervantes-festival. Utanför teatern står statyer av Don Quijote och Sancho Pancha på sina hästar.

Och om nu Sassa får för sig att knorra (jo, jag vet att det är gränsfall) men det lilla svarta som ser ut som en låda (till höger ovanför staketet) är faktiskt ett hål i väggen. Om det kommer in något ljus genom det är tveksamt men jag hävdar bestämt att det är ett fönster. Det måste vara becksvart därinne för jag såg inga fönster till vänster om byggnaden heller.

13 kommentarer:

  1. Ja ibland måste man ta till ordentligt för att få ihop, men visst ser vi fönstret!
    Bra att få färska upp finskan också. Mitt ordförråd är helkast. Dessutom talar jag troligen en ålderdomlig finska präglad av mina föräldrar fån Kainuu och Savolax.
    Gillar ditt foto då jag är svag för stenhus!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hehe, nä, jag knorrar inte utan godkänner helt och fullt din svarta tolkning. Ett fönster ser det ut att vara för mig också.

    Fin skylt förresten.

    SvaraRadera
  3. Rajson: Ja, eller hur! Sassa är en riktig slavdrivare. ;) Min finska är rätt ålderdomlig också (språket förändras ju hela tiden, det kommer nya ord och gamla försvinner) men den är "renare" än din isf, eller mer fri från dialekt kan man säga... eftersom där jag kommer ifrån talar man mest "kirjakieli".

    Sassa: Vilken tur, som jag har gått och våndats! ;D

    SvaraRadera
  4. *hihi* jag tänkte inte ens på att det skulle var ett fönster med på den teatraliska fönsterbilden... så intresserad blev jag av din text. Men nu när jag fått ihop alla delar tycker jga det är ett solklart (!) fall av fönster. Litet och svart, men fönster.

    SvaraRadera
  5. Hehe, ingen idé att komma dragandes med några bilder när folk ändå bara läser texten. ;) Nej, men om jag ska vara ärlig så saknar jag skrivandet men har svårt att hinna med det så därför blir det mest bilder. Och frågan är om andra har tid att läsa. :)

    SvaraRadera
  6. Hi hi världens minsta..men tokcharmigt inlägg..jag köper det fullt ut..för jag bara njuter av tokhärliga tolkningar.:)

    SvaraRadera
  7. Jaa, det där var nog det minsta fönstret idag...! Men bilden gillar jag, det är ju en fantastiskt fin gammal stenbyggnad!

    SvaraRadera
  8. Säger som Della,läste Din text och glömde totalt bort att det handlade om veckan fönster;)

    Klart godkänt för jag ser fönstret;)

    annette

    SvaraRadera
  9. :)Nej varför göra det lätt för sig...
    Jag gillar din tolkning!

    SvaraRadera
  10. Undrar publiken kunde se föreställningen om det inte alls finns några fönster...men de kanske fanns på en annan sida som du aldrig besökte.

    Kul tolkning.

    SvaraRadera
  11. Klart Cervantes behövde ett fönster!

    SvaraRadera
  12. Tolkningen av vad som är ett fönster får väl ibland vara rätt fri. Anknytningen till teater är det dock inget som helst tvivel om.

    SvaraRadera
  13. Det var ju en kul och fri tolkning ;)

    SvaraRadera