24 augusti 2013

Kopi Luwak - ett riktigt skitkaffe


Jag har blivit bjuden på Kopi Luwak (wikipedia på engelska), som är en exklusiv kaffesort från Indonesien, även kallad världens dyraste kaffe. Om du är känslig får du sluta läsa här. Kom inte och säg att jag inte varnade! Kopi Luwak finns att köpa i Sverige (förpackningen på min bild är inhandlad på Bali) och kilopriset här hemma ligger nånstans runt 2500-3000 kr. 

Sibetkatten (ett mårddjur som kallas Luwak) lever i skogar kring kaffeplantager i den indonesiska övärlden och älskar att äta fina mogna kaffebär. Fruktköttet från bären passerar genom djurets matsmältningssystem, men själva bönorna är svårsmälta och kommer ut den naturliga vägen. Kattens kaffebönskorvar samlas upp, bönorna tvättas, torkas och rostas... och njuts sedan som ett exklusivt kaffe över hela världen. Enzymer i kattens mage sägs ge upphov till den unika smaken och den milda aromen.

Smaken då? Den var god. Mycket god till och med... men kanske inte värt pengarna.

10 kommentarer:

  1. Förstår du nu varför jag dricker te? Inte krångligheter liksom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej! För det är smaken som är viktigast. :)

      Radera
  2. Det här har jag hört talas om :) Underligt sätt att producera gott kaffe. Och min allra första undran när jag först hörde om det kvarstår; hur, HUR, kom de på att det blev gott kaffe av det? Hur tänkte de, de som tog hand om de första bönerna? Att komma på tanken. Fascinerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning! Men jag resonerar så här: när man har små resurser tar man till vara allt som naturen ger. Kanske för simpelt att tänka så, jag vet inte. Den uppiggande effekten måste ändå vara ett skäl till att fortsätta... eller?

      Radera
    2. Så här gick det till enl Wikipedia:

      The origin of kopi luwak is closely connected with the history of coffee production in Indonesia. In the early 18th century the Dutch established the cash-crop coffee plantations in their colony in the Dutch East Indies islands of Java and Sumatra, including Arabica coffee introduced from Yemen. During the era of Cultuurstelsel (1830—1870), the Dutch prohibited the native farmers and plantation workers from picking coffee fruits for their own use. Still, the native farmers wanted to have a taste of the famed coffee beverage. Soon, the natives learned that certain species of musang or luwak (Asian Palm Civet) consumed the coffee fruits, yet they left the coffee seeds undigested in their droppings. The natives collected these luwaks' coffee seed droppings, then cleaned, roasted and ground them to make their own coffee beverage.[9] The fame of aromatic civet coffee spread from locals to Dutch plantation owners and soon became their favorite, yet because of its rarity and unusual process, the civet coffee was expensive even in colonial times.

      Radera
  3. 1. Å vad kostade kaffet på Bali???!!!
    2. Har aldrig sett varianten i 08.
    3. Vill inte se, än mindre dricka kaffet, efter vad den ha varit med om. YUCK!!! Dessutom gillar jag inte katter;-)
    4. Dricker sällan te, bara när jag är i England, för deras kaffe smakar... katt;-)
    5. Har ju en Nespresso maskin som går varm här och på jobbet. Tur att de inte lägger upp sådana inlägg som du gör på deras hemsida. Skulle nog bli vattendrickare - men vatten ger ju liksom ingen kick på morgonen eller efter lunchen. Ett klart dilemma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1. Det fick jag veta när jag druckit upp de dyra dropparna men jag har glömt. Enligt Wikipedia kostar kaffet runt 550 €... inte på Bali då utan det som exporteras, har för mig att förpackningen på Bali kostade 700 USD (per kg alltså) och då är det ingen större skillnad. Men kan vara fel för jag minns inte som sagt. Billigare i svenska nätbutiker. Mindre efterfrågan kanske. ;)

      2. Inte jag heller fast å andra sidan jag köper inte kaffe i riktiga kaffebutiker. Googla så hittar du.

      3. Jag gillar inte heller katter men nu var det ju ett mårddjur! Du säger YUCK och då vill jag upplysa dig om att det är mindre bakterier i Kopi (som f ö betyder just kaffe) Luwak än vad det är i vanligt kaffe.

      4. Nej, en gång per år räcker. För att inte tala om det US-kaffe... det smakar, öh det smakar... inget. När smakade du på en katt sist förresten? ;)

      5. Inte trodde jag att du var så känslig som äter inälvor och annat utan att blinka! ;)

      Radera
  4. Har hört om det där! Men som sagt, man undrar hur de kom på iden och om det går att sälja till det där priset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske har sett filmen? The Bucket List. ;)

      Kopi Luwak is also mentioned in The Bucket List (2008) as Carter Chambers (Morgan Freeman) reveals with great amusement of how the Kopi Luwak — enjoyed by Edward Cole (Jack Nicholson) — was produced; eaten and defecated by a jungle cat. Cole reacted in surprise "You're shitting me!" and Carter replied in jest "No, the cats beat me to it!".

      Radera
    2. Skulle tro att många tycker att det är cool stuff... och visst lite spännande var det. ;)

      Radera