21 augusti 2014

Finlandia for a change


Inte så mycket växling, mer som omväxling, for a change, som Jane Doe skulle säga. Idag är jag glad över att jag har bokat en biljett till grannen i öst. Så glad att jag vill delta med denna bild till Torsdagstema: I like. Det är premiär, tror jag. Så mycket Finlandia(-vodka) lär det inte bli men desto mer President-kaffe. Kanske tigerglass också (vaniljglass med apelsinränder). Fotot är dock inte från Finland utan från Rovinj i Kroatien och ni undrar säkert vad det är för huligan jag har fått syn på... med baseball racket och allt. Det undrar jag också. Siktade liksom på markisen och fick honom och hans polare på köpet. Hoppas han inte var på väg till Brasilienmatchen. T-shirten däremot får tummen upp.

22 kommentarer:

  1. Alltid lika kul med premiärer! Hoppas den ger mersmak så att du dyker upp här ibland! Vanligtvis gillar jag inte huliganer men den här ser ganska beskedlig ut!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kanske ska iväg och spela boll, vad vet jag. Man behöver kanske inte tro det värsta... muttran hon för sig själv. ;)

      Radera
  2. Han så da ikke veldig avskrekkende ut? men skinnet kan bedra.
    Ha en flott dag. :)
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2014/08/21/jeg-liker-3/

    SvaraRadera
  3. :) jag man undrar ju... men kanske skulle han bara iväg och spela brännboll..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen är det så. Pumita har en viss förmåga att överdriva saker. ;)

      Radera
  4. Även hos oss finns det tankar på en tur till grannen i öst :) Ännu vet vi inte när eller var, men av ska det bli :)
    Den glassen ska jag komma i håg att prova- det låter som väldigt gott ... jag är också väldigt fikasugen just nu så det kan vara en bidragande faktor ;)
    Ha det bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt! Jag åker ganska snart så jag hoppas på glassväder... men det blir det tyvärr inte. De har lovat 15-17 grader och regnskurar. Tigerglassen var min favorit när jag var barn, rekommenderas! Numera finns det Supertiikeri också men den har jag inte smakat. Mer apelsinsmak har jag hört. Sköt om dig du med! :)

      Radera
  5. Ja tänk att Finlandia även finns i Rovinj, där det ju annars finns inhemska starkdrycker;-)
    Eftersom jag inte gillar glass så tar jag en Mojito gjord på en Finlandia istället!
    Grattis till biljetten till grannlandet. Hoppas du åker snart, för precis som Sverige är Suomi ingenting att ha under hösten och vintern - tycker jag iaf. Har frusit häcken av mig i Helsingfors en gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har väl Slivovitza eller hur det nu stavas.
      Neeej, nej, nej, du kan inte menar allvar! Du ska inte förstöra en mojito med vodka. Bara tanken får mig att må illa. ;) Ja, jag åker snart men det är inte sommar där (heller) längre. Ungefär samma väder som när jag var där i juni. Jo tack, jag vet. Jag har varit på sommarsemester och det har snöat. Men på senare tid har det varit varmare i Mellersta Finland än i 08. Ryssvärmen, du vet.

      Radera
    2. Ha! Då kan jag tala om för dig att de gjorde den absolut bästa (ever) mojiton på ett ställe i Turkiet - Marmaris. Där hade de en specialare och blandade Vodka med Barcadi. Kan tala om för dig att den blev ännu mera special när vi ville ha den utan "sockerdricka" och socker. De satte upp "vår variant" som affisch på stället efter en vecka. Det du:-)

      Radera
  6. ja, gänget ser lite läskig ut. även jag har varit till finland i sommar, fint!
    har dock missat att man ska dricka presidentkaffe. nästa gång…
    ella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma brukar skoja om det, stående skämt, att hon vill bjuda på presidentkaffe (det heter Presidentti) eftersom vi i Sverige inte har ngn president. Det är gott kaffe så det kan jag rekommendera! Det här har jag säkert skrivit tidigare... känner att jag börjar upprepa mig eftersom jag bloggat så länge. :)

      Radera
  7. Jaha, då får du hälsa mina rötter där i österlandet, du som kan språket. Jag lärde mig aldrig det ordentligt trots att "minä äiti on suomalainen" eller nåt. Ja, och så gick jag ju och handlade "jäätelö", "mustikoita" och "mansikoita" när jag hälsade på mormor som jag inte kunde prata med.

    Reservation för stavningen här. Har inte anlitat någon översättningstjänst utan letat i mitt minne efter orden jag använde som liten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag göra! Din stavning är superb med tanke på förutsättningarna. Min mamma heter "minun äitini" på finska men att du inte satte den behöver du inte vara ledsen över. Själv blir jag halvtokig på alla kasus ibland. De är ju 15 stycken!!! :)

      Radera
  8. Själv åker jag till Stockholm for a change!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt det heller. Omväxling gillar de flesta.

      Radera
  9. Hahaha, kan inte låta bli att skratta åt killen med klubban, ser en aning roligt ut. Får som sagt hoppas att han är ute med lek i sinnet och inget annat. Hoppas det blir en bra resa till grannen i öst och att du inte är borta alltför länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas att det BLIR en resa. Sneglar lite oroligt över nyheterna om vulkanutbrott på Island. Om jag kommer iväg så blir det en långhelg, torsdag-måndag.

      Radera
    2. Tycker förresten att han har samma gångstil och hållning som Obelix. Inga likheter i övrigt. ;)

      Radera
  10. Ops... hoppas som sagt att det var en snäll kille, den där med baseballträet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det, det är bara jag som får för mig saker för mitt höga nöjes skull. ;)

      Radera