23 februari 2009

Utan Ord


Vad vill du berätta med din bild?
Utan Ord-reglerna hittar du här.

45 kommentarer:

  1. Sällsynt med så vackra parkeringsplatser för rullstolar på sjukhus...
    Är det från samma kloster som fönstret?

    SvaraRadera
  2. Underbar bild.
    Rullstolsparkering... Framför brandsläckaren...
    Men vad är det det står på en del av ryggarna på rullstolarna?

    SvaraRadera
  3. Det ser onekligen lite komiskt ut med en rullstolsparkering och speciellt framför en brandsläckare men det kanske är den spanska logiken... ;)

    Ja, det är samma kloster, San Jerónimo i Granada. Jag hittade den fotomappen och nu kommer alla Granada-bilderna... ;)

    Själva sjukhuset heter Hospital San Juan de Dios. Det är inte helt lätt att se men jag antar att det är förkortningen av namnet som står på rullstolarna.

    SvaraRadera
  4. Väldigt speciell bild , en parkeringsplats för rullstolar vid en vacker historisk byggnad. Tänkte direkt att det var Spanien , kul att få en liten förklaring till bilden

    SvaraRadera
  5. Vacker vägg - är det mosaik? festligt med alla rullstolarna snyggt parkerade.
    Ha en fortsatt fin dag!


    (Hoppas nu jag får vara kvar på 10 plats bara en liten parantes)

    SvaraRadera
  6. Så fin parkering för rullstolarna, oxå skönt att alla rullstolar inte behövde användas;)
    Den där byggnaden är väldigt intressant ur många synpunkter, inte bara vacker.

    Ha en bra dag!

    annette

    SvaraRadera
  7. Vilken läcker bild!
    Är det rullstolsparkering??

    Det ser onekligen annorlunda ut med dessa "moderna" rullstolar fram för denna gamla byggnad!

    En vacker byggnad också! Man ser hur den åldrats med värdighet!

    Snyggt!
    akson

    SvaraRadera
  8. Vackert kakel igen, härligt!
    Fast jag undrar var och hur "passagerarna" har tagit vägen utan sina stolar.

    SvaraRadera
  9. Rullstolsparkering, en lite kul bild trots allt. Och bilden tar med både nutid och dåtid. relativt nya rullstolar vi en gammal byggnad.

    SvaraRadera
  10. Vilka underbara väggmålningar. Tänkte just att du borde befinna dig i Spanien när jag såg dem. Fast å andra sidan finns det säkerligen många fler länder med liknande byggkonstruktion.

    Den spanska logiken!?!? Ja du, den skulle man kunna diskutera många långa timmar.

    Det där med brandsläckaren är väl igen hit dock, med tanke på hur många cigarettfimpar som säkerligen flyger i marken under den stekande solen.

    Är rullstolarna för besökare tro!? Skönt sätt att ta sig runt i klostret, inte minst om man vill studera takmålningar.

    SvaraRadera
  11. Annorlunda bild. Den får hjärnan att gå igång.

    SvaraRadera
  12. Mycket vacker bild Pumita med rullstolarna där samlade framför sjukhuset eller klostret.
    Uppradade, i väntan på trötta ben..

    Jag ser framför mig något mycket vackert bakom väggen där och de som inte orkar gå kan få vila benen i någon av rullstolarna.
    Men i väntan på rullning kan jag ana en viss sorg hos rullstolarna, att bara få stå där.

    Mycket fin bild och många tankar väcktes runt den! :)
    Ha en fin måndag!

    Anna

    SvaraRadera
  13. Vilken service för trötta muséumbesökare!

    SvaraRadera
  14. Vilken härlig bild och så vacker byggnaden är. Kul med rullstolsparkering. ;)
    Nu är jag med för första gången.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  15. Nej Pumita det handlar inte om krig.. Det är bilden för alla som vet att det inte är deras huvud som borde ligga under den där foten.
    Förtryck i alla former, det kan även vara krig..
    Jag skrev en kommentar om detta, men vissa ansåg detta vara överflödigt så jag valde att ta bort den..
    Rätt eller fel?

    Kram!

    SvaraRadera
  16. Facinerande bild. Får återigen en längtan till att resa mer.

    SvaraRadera
  17. Det fanns mycket kakel i den här byggnaden, kloster/kyrka/sjukhus. Jag vet inte om det finns någon koppling - bara mina egna slutsatser - men jag tänker på Al-Andalus och det moriska inflytandet i södra Spanien.

    Rullstolsparkeringen ligger åtminstone vid ingången (till höger utanför bilden) men jag har ingen aning om hur patienterna tar sig till och från platsen. Inte alls skulle jag tro, stolarna bara förvaras här när de inte används. En och annan besökare skulle nog ha glädje av dem. Iaf att sitta och vila fötterna i. Det blir värre i trappan.

    Den spanska logiken kan man som sagt diskutera. Den fungerar säkert bra för dem. ;) Fimpar såg jag inte till och jag hoppas att det inte röks så mycket här. Det är trots allt ett sjukhus.

    Välkommmen KERSTIN till Utan Ord!

    SvaraRadera
  18. Tack för ditt svar, ANNA! Det är verkligen en talande bild. Om du kommenterar bilden eller inte, det är upp till dig. Jag uppskattar en förklaring eller att få veta mer eftersom vi tänker i olika banor... men inte i själva inlägget eftersom jag vill bilda min egen uppfattning först och sedan se vad som är tanken/historian bakom bilden.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  19. Det finns parkeringar och det finns parkeringar.........den här var speciell! /Anette

    SvaraRadera
  20. hitta inga rullstolar så jag tog en spark istället. =)

    SvaraRadera
  21. Har aldrig tänkt att rullstolar kan vara vackra. Men i din bild blir de vackra tycker jag. Man undrar vilka personerna är som brukar sitta i dem?
    / Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  22. Det finns mycket kulturhistoria i ditt foto. Väggmålning, stora trätavlor och så de vackra kakelplattorna. Fantastiskt, skulle kunna slå mig ner i en ledig rullstol och bara suga i mig av all konst. ;-) Lite lustigt att man får putta undan rullstolar för att komma åt brandsläckaren på väggen. Men bra att den finns där. Alla målade kakelplattor (Azulejos?) får mig att minnas Madeira och vackra murar och husväggar i Funchal.

    SvaraRadera
  23. Hej!

    Man kan ju undra hur dom tar sej från rullstolarna och in i sjukhuset?

    Bra och annorlunda bild.

    Må gott

    Irene

    SvaraRadera
  24. Svar:
    Exakt.. Ibland behövs det en stark bild som påminnelse om det bara!

    Kram!

    SvaraRadera
  25. Rolig bild!

    Såg att jag länkade fel, länken ska ju gå till inlägget och inte huvudsidan. Ibland går det lite väl snabbt...:)

    SvaraRadera
  26. Temat är fritt så det går bra med sparkcyklar och vespor och allt. Bara din fantasi sätter gränserna.

    När jag var där funderade jag inte så mycket över vad det är för slags sjukhus. Har kollat lite på nätet men har inte hittat någon info om det. Det finns säkert om man har tid att leta.

    Tack, ERIK, för att du påminde mig om ett ord som jag hade glömt bort. Visst är det azulejos! Och precis som jag var inne på så har de sitt ursprung i den moriska kulturen (de finns för all del i Portugal också). Själva ordet azulejo kommer från arabiskans a-zalaiyi, från tiden innan 1240-talet då man lade kakelgolv i södra Spanien. Jag kan inte så mycket arabiska att jag kan förklara vad det betyder utan har läst mig till det på en spansk sajt.

    SvaraRadera
  27. Jag fixar det, MALIN! :)

    SvaraRadera
  28. Det var en maffigt snygg parkering =)
    Underbar vägg!! Skulle gärna ha någon så fin byggnad här i Sverige!
    Ha det gott!
    =)

    SvaraRadera
  29. En "kul" bild, eller "annorlunda" skulle jag väl egentligen säga. Och lite glädjande eftersom det verkar finnas fler rullstolar än personer som behöver dem.
    Jag gillar verkligen färgerna i bilden också. Och det gamla lite slitna intrycket.

    SvaraRadera
  30. Ja, vilken parkering! Snygga linjer du fått till i bilden. Är det stora tavlor som hänger uppe i taket?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  31. Vilken vacker vägg där rullstolarna står på rad/Lis

    SvaraRadera
  32. Jag blir mest full i skrat och lite fundersam var är alla som brukar sitta i...

    SvaraRadera
  33. Vilken kul rullstolsparkering vid en vacker vägg!

    /Caroline

    SvaraRadera
  34. Det ser roligt ut med alla rullstolar som står på rad. Jag undrar var alla har tagit vägen? Hade de kryckor med sig måntro? En underbar bild.

    SvaraRadera
  35. De stora på väggen ser ut som tavlor. Jag tog bilden för fyra år sedan så jag minns inte riktigt...

    Det är ju tur att de inte sitter där nu... med ansiktet mot väggen. ;D Jag hoppas att de är så friska att de har kommit hem.

    SvaraRadera
  36. En berättande bild faktiskt. Alla har uttryckt sitt till bilden och jag vet inte vad jag ska skriva mer om den. Jag låter bilden berätta:-)

    SvaraRadera
  37. Äsch då, jag publicerade ett foto, men upptäckte att jag skrev alltför mycket i mitt inlägg, så jag kvalar inte in bland "utan-ord"-publicisterna.

    Och jag har INTE tagit bort mig från din följeslagarlista! Någon annan har lyckats med det konststycket. Och jag kan inte få dit mig igen, eftersom jag får meddelandet att jag redan följer dig. Tala om moment 22! Ska försöka ta bort mig i stället och sedan lägga till mig igen så får vi se om det fungerar.

    Lite småroligt foto du presenterar och förknippar det med Latinamerika (utan att ha läst alla 35 kommentarerna).

    SvaraRadera
  38. Ja, det fungerade! Nu följer jag dig igen! Blev du glad nu? :)

    SvaraRadera
  39. Ursula lyckades få tillbaka sin länk där efter att ha tagit bort sig själv. Jag tror att det är Blogger som har ratat alla som inte bloggar hos dem för det var tre stycken försvann idag. Som tur var har jag lite koll på vilka som "stalkar" mig så jag kunde berätta det. ;D

    Det är "spansk humor och logik" på min bild idag, från Granada. :)

    SvaraRadera
  40. Ja, självklart! :) Det är ju inte så dumt för dig heller för då kan fler hitta till din blogg. ;)

    SvaraRadera
  41. Ok... nu är det dags att handikappsanpassa Alhambra!

    SvaraRadera
  42. Alhambra tror jag är rätt handikappanpassad om jag inte minns fel. Det är ju folk från hela världen som besöker det. Här på San Jerónimo-klostret var det ingen trängsel - några spanska turister bara.

    SvaraRadera
  43. Vackra väggar är det också!

    SvaraRadera
  44. Rullstolsparkering finns förmodligen endast på sjukhus... Vacker bild!

    SvaraRadera
  45. Det har verkligen blivit en "hit" Utan Ord. Det är ju så många deltagare! Kul! Jag lägger in mitt bidrag. Fast jag kommer inte hinna titta på dom andra varken idag eller i morgon tror jag. För jag vill ändå kolla alla! Din bild har jag ju verkligen fått många att klura. Håller med om dom flesta funderingar. En bild som säger mycket alltså.

    SvaraRadera